Wie is Stichting Kunst Bewust?

De mensen achter Stichting Kunst Bewust

De Stichting is opgericht op 5 juli 2021

Het bestuur van Stichting Kunst Bewust bestaat uit:
Dick Postma: Voorzitter
Erik Bosma: Penningmeester
Anne-Arjen Blanksma: Lid

Anne-Arjen Blanksma – 1969

De veranderingen die door de jaren heen plaatsvinden bij jezelf, je vrienden en in je naaste omgeving geven een goed tijdsbeeld van het komen en gaan van al het moois wat je in een leven tegenkomt of nog tegen gaat komen. Soms is het goed om terug te kijken naar het verleden om verder te kunnen in het heden. Niet alle veranderingen, wel of niet door eigen toedoen, zijn zoals je ze misschien wel graag had willen zien. Door zo nu en dan stil te staan bij veranderingen en ze in de juiste context te plaatsen wordt je bewust van het groter geheel en kun je richting de toekomst doen besluiten om sommige dingen te laten voor wat ze zijn of ze juist aan te passen. Dit is de kern van waar het om gaat bij Stichting Kunst Bewust, het creëren van een bewustwording waardoor een ieder zijn eigen keuzes kan maken die er toe doen, op wat voor manier dan ook.
Door mij in te zetten voor Stichting Kunst Bewust hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan de bewustwording van de manier op hoe wij omgaan met onszelf, elkaar, de wereld waarin wij leven en de vele generaties na ons. Voor mij is er geen mooiere manier om deze bewustwording d.m.v. kunst en cultuur te bewerkstelligen en ik hoop velen met mij.

Erik Bosma – 1962

“Uit een liefde voor zowel de kunst als Friesland in het algemeen en het landschap in het bijzonder voel ik mij vereerd deel te mogen uitmaken van deze Stichting. Gezamenlijk in vriendschap je willen inzetten voor het behoud van het Friese landschap door middel van kunst en cultuurprojecten te steunen, geeft veel warme duurzame energie. Mijn achtergrond als ‘Financial’ (Financieel Directeur in profitsector) komt mij in mijn rol als Penningmeester van pas.”

Dirk Postma – 1960

Met hart en ziel heb ik  de afgelopen 40 jaar gewerkt  aan de verbetering van technieken om genetische efficiënte te verhogen. Binnen deze met name veterinaire wereld trof ik vrijwel alleen oprechte verbeteraars.
Ik ben dan ook niet de generaal buiten dienst die pacifist werd..
Als ik na een lange zakenreis via de afsluitdijk Friesland binnen reed , gaf  juist het
landschap het gevoel van thuis komen.

En aan dat landschap , daar zullen we meer aandacht aan moeten besteden.
Dat is een complexe opdracht met verschillende belangengroepen.
Toch hoor en zie ik diverse initiatieven met onze boeren welke in samenhang met
een culturele invulling reeds  tot positieve verandering leiden.
Toen ik dan ook gevraagd werd om toe te treden tot de Stichting Kunst Bewust,
waar landschap en cultuur samenkomen, was ik vooral verbaasd maar ook vereerd.
Het eerste project betreft het schilderen van een tiental werken door Hiske Wiersma.
( jaren geleden kocht ik van haar het schilderij met  een Lakenvelder kalf: zie afbeelding)

Een tiental werken op de plek waar haar oom ( omke Ids)100 jaar geleden het landschap heeft vastgelegd.
Het is dan de opdracht/uitdaging van Stichting Kunst Bewust om dit project op de diverse fronten onder de aandacht te brengen.
Als dan ook nog blijkt dat deze stichting bestaat uit opnieuw gepassioneerde mensen,
waarbij goed overleg gecombineerd wordt met  heel veel plezier, verwacht ik dat onze stichting de komende jaren iets moois en zinvols zal gaan betekenen.

De Stichting wordt ondersteund door:
Eddy van Noord – Acquisitie
Peter Veldman Notaris – Ondersteuning