Onderhanden projecten

Hoe de Stichting tot haar selectie van kunst en cultuur projecten komt

Project ‘Ids en Hiske’

Bij het project ‘Ids en Hiske’ worden de landschappelijke schilderijen en etsen van Ids Wiersma als uitgangspositie genomen en deze worden vervolgens vertaald naar het landschap van nu d.m.v. schilderijen geschilderd door Hiske Wiersma. Wat vertelt deze hand waar ook het bloed van Ids door stroomt?

Hiske beoogt het Friese landschap te laten zien, zowel de verandering als de relatieve stilstand. Door het landschap in een schilderij te vereeuwigen en zo de verandering te tonen wordt de toeschouwer zich bewust van dit veranderende landschap. Door het landschap te schilderijen blijft er ruimte voor de eigen interpretatie en emotie van de toeschouwer. Het zet aan het denken: wat is de dynamiek van het Friese landschap en vooral wat is van waarde om te behouden?

Ids Wiersma heeft ca.100 jaar geleden zich ten doel gesteld om het Friese landschap vast te leggen zoals het toen was, met dezelfde uitgangspunten als Hiske nu. Wat is de waarde van dit landschap en wat is het waard om het te behouden. Een discussie die nu even sterk is, of zelfs meer leeft, als toen. Wanneer een nieuw woord als ‘landschapspijn’ ontstaat en mee mag doen met de verkiezing “Politiek woord van het jaar” geeft dit heel duidelijk de noodzaak weer.

In zijn tijd was Ids Wiersma één van de beste leerlingen van de Haagse academie, (onder leiding van Hendrik Willem Mesdag en Jozef Israëls) en kwam hij in aanmerking voor een beurs om daarmee een studiereis te maken. Wiersma verkoos Friesland als onderwerp van zijn onderzoek. Zijn streven en boodschap was om de Friese leef- en werkomstandigheden van zijn ouders en voorouders vast te leggen, zoals het was en dit als het ware te borgen voor de toekomst. Hetgeen langzaam aan het verdwijnen was, wilde hij voor het voetlicht brengen en vastleggen. Een tijdsbeeld en een referentie.

Ids Wiersma is familie van de hedendaagse kunstenaar Hiske Wiersma. Een bijzondere parallel wordt hiermee zichtbaar. Beide zijn kunstenaar en geborgd in de omgeving, maar met een kleine eeuw aan beleving er tussen. Een gezamenlijke bloedlijn, met een gezamenlijk ambacht, bekeken vanuit een ander tijdsbeeld, maar ook andere technieken en beleving.

De schilderijen van Ids en Hiske zullen een mooi tijdsbeeld geven van Friesland in de afgelopen 100 jaar, waarbij Hiske dezelfde uitgangspunten hanteert als Ids destijds: het vastleggen van en waarde toekennen aan het Friese landschap.

Hiske Wiersma